Friday, April 16, 2010




:: My Potato Springroll::
saya budak baru belajar



::popiah saya yang tak tau apa rasa..hahaha
popia saya ni ber inti kan kentang kari...
alaaaa macam inti karipap tu..
first time buat ni..nak try buat kelainan la
kononnya hahaha
kesian kat mr labu tak dapat rasa...sob..sob...


Bahan-bahannya simple je:

Kulit popia ikut korang nak pakai brand apa
(macam ni saya guna brand" springhome")
saya akan keluarkan dari peti sejuk beku(skemanya..hehe) 1/2 jam
sebelum nak buat...bagi dia lembut sikit so senang sikit
nak bukak lapis2 dia..if tak nanti dia keras bila bukak dia pecah2 kan....

cite pasal kulit popia je dah meleret2...haha ok2 next>>>

Inti :

4 biji kentang (potong dadu)
1 labu bawang besar (potong dadu)
ayam dipotong kecil2 (nak pakai udang,daging,ikan bilis pun boleh)
rempah kari
1 sudu cili boh (tak nak letak pun tak apa-sebab saya suka pedas)
Garam
Air
kiub pati ayam knorr

Cara2 nya :

1. tumiskan bawang besar yang telah dipotong dadu tadi.

2. masukkan ayam, pastu masukkan cili boh tadi

3. campurkan rempah kari tadi dengan semangkuk air,gaulkan pastu
masukkan dalam kuali kacaukan

4. ok lepas tu boleh la masukkan kentang,gaulkan

5. masukkan 1 mangkuk air (agak2 je)

6. dah nampak macam menggelegak tu,masukkan garam dan
secubit kiub pati ayam knorr

7. tunggu sampai kering baru diangkat

8. pastu tunggu sejuk sikit pastu dah boleh bungkus dengan kulit popia tadi

9. ok dah boleh goreng....simple je resepi saya ni...resepi orang malas...
tapi rasa dia sedap tauu....yeahhhhh berjayaa!!!!!!!



No comments:

Post a Comment